هنرستان هنرهای زیبای دختران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

آسیب فضای مجازی بر خانواده

آسیب فضای مجازی بر خانواده

از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على‌رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه‌ها و نگرانى‌هایى را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است. موضوعی که درتمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی‌شود.

 به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده‌اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی‌های سنی و شخصیتی و کنجکاوی‌های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند.

از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل‌ها را عیان‌تر کرده است . اکنون نه تنها شکاف میان نسل اول و دوم بلکه شکاف میان نسل دوم و سوم نیز هویدا شده است و هیچ یک زبان دیگری را نمی‌فهمند.

یکی از چالش‌های فرا روی فرهنگ‌ها برخورد با این پدیده است. چون اساساً ورود اینترنت همراه با ارزش‌های غربی، چالش‌های جدیدی را در کشورهای دیگر به وجود آورده است. از آنجایی که برخی از عناصر موجود در این پدیده مغایر با فرهنگ خودی (ارزش‌های اسلامی-ایرانی) است، پس می‌توان گفت اینترنت می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد. مثلاً ورود اینترنت در حوزه خانواده موجب تغییر نظام ارزشی در خانواده‌ها می‌شود.

از جهت اجتماعی نیز افراد را از یکدیگر دور نموده است و افراد به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می‌نمایند که این خود باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز اینترنت در کشور ما فراگیر نشده است، ولی زمانی که این مسئله همگانی شد ما شاهد مسائلی از این قبیل در جوامع انسانی و قومیت‌های مختلف خواهیم بود.

یکی از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا می‌باشند ضعف بنیاد خانواده است. از آنجایی که مشکلات خانواده‌ها به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشد. آماده کردن فرزندان برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی یکی از وظایف مهم و اساسی خانواده‌ها به شمار می‌رود. جوانان باید بتوانند به خصوص برای زندگی‌های مشترک آماده شوند و سعی نمایند روابط خود را با پیرامون‌شان در حد متعارف و قابل قبولی تنظیم نمایند. صرف نظر از آمار و ارقام بالا و روز افزونی که در مسایلی مانند بالا رفتن سن ازدواج، طلاق، فرار از منزل، فحشا و سایر مسایل خانوادگی وجود دارد، سرد شدن ارتباطات عاطفی و نارضایتی‌ها از زندگی خانوادگی است که باعث ناکامی‌ها و شکست‌های بزرگی در زندگی جوانان شده است. این‌ها نشان از مشکلات عمیقی در سطح خانواده دارد که به نوعی باید ریشه‌یابی و درمان شوند. البته دراین مورد خانواده باید صمیمیت خود را حفظ کند و فرزند حس نکند پدر و مادرش نقش پلیس در خانه را دارند.

راه‌های پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی:

1-ایجاد فضای صمیمی در خانواده

2-ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان

3-نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی

4-پرهیز از وبگردی‌های بی‌هدف

5-مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی

6-عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی

نتیجه:

در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند. ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‌ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می‌شود. بنابراین چنانچه خانواده‌ها نسبت به شیوه‌های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می‌آید.

۱۲ راهکار ساده برای مقابله با احساسات منفی ناشی از ویروس کرونا

۱۲ راهکار ساده برای مقابله با احساسات منفی ناشی از ویروس کرونا

گزارش‌های خبری بسیاری درباره شیوع ویروس کرونا در ایران و سطح جهان در رسانه‌های تصویری، نوشتاری و شنیداری مخابره می‌شود و گمانه‌زنی‌های ناشی از شیوع گسترده‌تر این ویروس، موجی از نگرانی و اضطراب را به جامعه و افراد تحمیل کرده است. مواردی که در این راهنما بیان می‌شود، تهدید ویروس کرونا را از بین نمی‌برد، اما ممکن است به شما کمک کند تا در این شرایط دشوار، بهزیستی روان‌شناختی خود را به‌طور مناسب مدیریت نمایید. همچنین این راهنما اگرچه ممکن است منجر به بهبود کامل اضطراب و استرس نگردد، ولیکن؛ تا حد امکان سعی بر این است احساسات نامطلوب ایجادشده درباره ویروس کرونا در شما کاهش یابد.

1-دیدگاه مثبتی به وقایع داشته باشید. کروناویروس جدید که در اواخر سال 2019 میلادی در چین شناخته شد نیز اِن‌کرونا یا نیوکرونا نام گرفته است؛ میزان کشندگی سارس 10 درصد، میزان کشندگی مِرس 30 درصد و میزان کشندگی نیوکرونا نیز دو تا سه درصد است که از همه کروناهای قبلی کمتر است. از طرف دیگر شیوع سارس 1.2، میزان شیوع مرس 1.4 و میزان شیوع نیوکرونا یا همین کرونای جدید 3.6 تا 5 درصد است؛ لذا ویروس کرونای جدید، کشندگی بسیار کمتری ولی شیوع کمی بیشتر از کروناویروس‌های قبلی دارد، همچنین از هر 100 نفری که به کروناویروس جدید مبتلا می‌شوند و به مرحله بستری شدن می‌رسند، ممکن است دو تا سه نفر در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای فوت کنند و بقیه از بیمارستان مرخص می‌شوند؛ بنابراین نباید در جامعه طوری نگرانی به وجود آورد که همه از این بیماری وحشت کنند.

2-به‌دنبال واقعیت باشید. کسب اطلاعات بالینی و غیربالینی در خصوص ویروس کرونا می‌تواند کمک کند تا گزارشات و اخبار مرتبط با این ویروس را با کنجکاوی و دقت بسیار زیادی مورد پیگیری قرار دهید. برای این منظور شما می‌توانید به سایت‌های معتبر نظیر سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور دریافت اطلاعات در خصوص میزان شیوع، مرگ‌ومیر و اقدامات پیشگیرانه مراجعه کنید.

3-سعی کنید احساسات اضطرابی خود را کنترل نمایید. کنترل احساسات با شناخت و آگاهی از آنان صورت می‌پذیرد. اجتناب از شناخت عواطف و احساسات، می‌تواند مانع کاهش سطح اضطراب شود.

4-یک شیوه سالم زندگی را برگزینید و از سلامت جسمی خود مراقبت کنید. به‌اندازه کافی بخوابید، به‌طور منظم وعده غذایی مقوی بخورید و سعی کنید فعالیت بدنی و ورزش انجام دهید.

5-ضمن رعایت اصول پیشگیری؛ با دیگران در ارتباط باشید. با افرادی که به آنها اعتماد دارید، صحبت کنید. همچنین با دوستان یا اعضای خانواده که باعث نشاط و شادابی شما می‌شوند، ارتباط برقرار کنید و از صحبت کردن در خصوص ویروس کرونا و وضعیت فعلی خودداری نمایید.

-6 سعی کنید احساس عدم اطمینان را مدیریت کنید. آنچه را در کنترل شما است و آنچه را بر آن کنترل ندارید مشخص کنید و برای آنها برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید. در کارهای روزمره مشارکت کنید و برنامه‌های روزمره خود را عملی کنید.

-7با فرزندان خود به‌طور مناسب ارتباط برقرار کنید. در مورد ویروس کرونا، علائم، راهکارهای پیشگیرانه متناسب با سن فرزندان خود به‌شیوه صادقانه توضیحات لازم را ارائه نمایید. والدین می‌توانند با ایجاد تمرکز بر روی فعالیت‌ها و برنامه‌های روزانه فرزندان، در کاهش اضطراب و استرس آنان نقش بسیار مناسبی را ایفا نمایند. به‌یاد داشته باشید که کودکان در مورد چگونگی مدیریت احساسات خود در این مدت، رفتار و احساسات شما را ملاک عمل قرار خواهند داد.

8-می‌توانید از تمرینات ذهن‌آگاهی، آرامش ذهن، یوگا و مدیتیشن بهره ببرید تا در آرامش کامل قرار گیرد.

9-با رعایت اقدامات پیشگیرانه، روزانه به‌منظور برخورداری از بهزیستی روان‌شناختی به پیاده‌روی بروید. شما می‌توانید یک منطقه دور از ازدحام را انتخاب کنید.

10 -آموزش در خصوص اقدامات پیشگیرانه، حفظ ایمنی، راهکارهای مقابله و... را فراموش نکنید.

11 -استراحت کنید و پیگیری تا اندازه مطلوب اخبار از منابع معتبر را هم فراموش نکنید. از بررسی بیش از حد شبکه‌های اجتماعی خودداری و از اتفاقاتی که مانع آرامش شما می‌شوند، پرهیز کنید.

12-در صورت لزوم، درخواست مشاوره دهید؛ اگر بیش از حد نگران هستید، ناراحتی طولانی‌مدتی دارید و یا واکنش‌های روان‌شناختی طولانی نسبت به این وقایع دارید و بر عملکرد شغلی یا روابط بین‌فردی شما تأثیر منفی گذاشته است، با یک روان‌شناس و مشاور مشورت کنید.

 

 

مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده ناحیه 1

قابل توجه اولیای محترم

نکاتی برای موفقیت در آزمون سراسری

نکاتی برای موفقیت در آزمون سراسری

روی نقاط مثبت خویش تمرکز کنید و فرصت خود را برای نگرانی‌ها صرف نکنید.

شاد و مثبت فکر کنید.

تست‌زنی را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

ورزش کنید که باعث افزایش تمرکز می‌شود.

شب قبل از آزمون غذای ساده میل کنید و با گرفتن دوش آب ولرم خواب راحتی را به خود هدیه دهید.

آرامش روح و سلامت جسم نقش بسیاری در موفقیت شما دارد.

روز آزمون صبحانه سبک میل کنید و از نوشیدن چای غلیظ و قهوه خودداری نمایید.

روز آزمون چند عدد شکلات یا خرما، یک عدد کیک یا بیسکوئیت، یک بطری کوچک آب و چند برگ دستمال کاغذی در بسته‌ای کوچک همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز از قبیل 2 یا 3 عدد مداد نرم، پاک‌کن، تراش، کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی خود را از شب قبل آماده کنید

از پوشیدن لباس‌های تنگ و نامناسب در روز آزمون خودداری کنید. (پوشش مناسب: مانتو، شلوار و مقنعه)

با تقویت اعتماد به نفس و آرامش بر موفقیت خود بیفزایید.

یادتان باشد کنکور آزمونی است مانند سایر آزمون‌هایی که تاکنون داده‌اید؛ پس جای نگرانی نیست. به خدا توکل کنید و آرامش داشته باشید.

با آرزوی موفقیت برای شما

امور مشاوره هنرستان هنرهای زیبای دختران

ارتباط با مشاور

دانش آموز و اولیا گرامی، با تکمیل فرم زیر می توانید سوالات و دل‌نوشته‌های خود را با ما در میان بگذارید:
شروع ثبت اطلاعات